IX Monolitów
«1998-03-28»
Trójka Pod Księżycem

Komentarz

Ostatnia audycja Tomka przed kilkumiesiączną przerwą. Kolejny program dopiero 15.08.1998 [...] Wszyscy oczekują ode mnie pocieszenia, pomocy i miłości - nie mogę im tego dać. Korespondencja napływa z każdej strony, a ja wkładam wszystko do szafy - dlatego nie mogę stąd wyjść. Nie mam własnego życia. Tutaj nic mi nie grozi. Jestem sam. Jestem bezpieczny.

Audycja dzięki

Jaśko Marcin - komentarz

Vampirek - komentarz - treści komentarzy

Jaśko Marcin - opis

Jarosz - opis - Collage - Heroes Cry

Wojtek z Łodzi - opis - opracowanie audycji - uzupełnienie

Vampirek - opis - treści komentarzy

J.Sulisławski - pochodzenie

AkoBe - pochodzenie

Jarosz - pochodzenie

Lordmoon - pochodzenie - fragment

Wojtek z Łodzi - pochodzenie - poprawa materiału audycji

Opis

1. Sygnał audycji

2. Powitanie Tomasza

Dobry wieczór.

 

3. Kissing The Pink - The Last Film

4. Komentarz Tomasza

Wita Państwa Tomasz Beksiński. Dziś spotykamy się w Trójkowym kinie pod księżycem, po raz ostatni po tej stronie ekranu. Może nie będzie to ostatni film, ale na pewno ostatni seans w martwej strefie. Ostatnia podróż do miejsca, którego pilnuje czarne ptaszysko. Będzie to poszukiwanie brakującego elementu naszych sobotnich układanek i dobiega ono właśnie końca. Gdy skończy się seans w telewizyjnej Jedynce, rozpocznie się muzyczny seans w Trójce. Ale żeby tradycji stało się zadość, w nim też czegoś zabraknie, jednej godziny i ta brakująca godzina, kiedy przestawimy zegarki na czas letni stanie się naszą kolejną martwą strefą, naszą wspólną. Być może trafimy do niej za pół roku, przestawiając z powrotem zegarki na czas zimowy, a może nigdy. Tak więc pozostawię Państwa w niepewności, choć zanim wzejdzie słońce i rozpocznie się nowy dzień, coś się wydarzy. A teraz skoro ma być filmowo, będzie krótki zwiastun - "Starsze Trupki" wchodzą do kin. Ja zaś wciąż czuję niesamowite wibracje, jakie towarzyszyły warszawskiemu koncertowi grupy Yes. Na takie rzeczy czasem czeka się całe życie.

 

5. Yes - Starship Trooper

6. Komentarz Tomasza

"Starship Trooper" i grupa Yes. To utwór z koncertu wprawdzie nie z Warszawy, nie sprzed kilku dni, a z Obispo, ale wspaniała rzecz. Podobnie, a może nawet wspanialej, brzmiało to dwa dni temu w Sali Kongresowej. "Starship Trooper", czyli "Żołnierze kosmosu", tak bowiem nazywać się będzie film pod tytułem "Starship Troopers". Wracając do grupy Yes w Warszawie, nie było wprawdzie Ricka Wakemana, ale wystarczyło zamknąć oczy, żeby go usłyszeć i poczuć jego obecność. To był naprawdę niesamowity koncert marzeń, a szczególnie chwila, kiedy pierwsze dźwięki gitary oznajmiły nam, że zaczyna się ten utwór. Utwór, który znajdą dziś Państwo w dalszej części naszej trójkowej nocy, jako jeden z IX Monolitów. Obiecałem kiedyś przedstawić dziesięć największych utworów rocka i jeśli którakolwiek noc nadaje się do tego, to właśnie ta. Będzie ich jednak dziewięć, dlaczego to się wyjaśni za chwilę. IX Monolitów, dziewięć ważnych punktów orientacyjnych w naszej podróży w blasku księżyca.

Nie będzie już bajek zimową porą opowiadanych
Nie będzie czarodziejskich losów, kochanie
Jeśli teraz zechcesz przejść na drugą stronę lustra
Stłuczesz je

Poczekaj na koniec filmu w Jedynce, wówczas pójdziemy raz. Collage - "Moonshine".

 

7. Collage - Moonshine

8. Komentarz Tomasza

Pytanie brzmi: Kiedy kobieta nie boi się powiedzieć mężczyźnie, że go kocha?

 

9. The Stranglers - Everybody Loves You When You're Dead

10. Komentarz Tomasza

The Stranglers i "Everybody Loves You When You're Dead" - "Każdy cię kocha, gdy jesteś martwy". Myślę, że znają już Państwo odpowiedź na pytanie, kiedy kobieta nie boi się wyznać mężczyźnie miłość, wtedy, gdy oddaje on życie w jej ramionach. Bywają takie chwile w czasie i przestrzeni, kiedy nakładają się na siebie różne rzeczywistości, różne czasy. Zawsze zmieniają się jak w kalejdoskopie, ale w pewnych momentach ustawiają się względem siebie w bardzo specyficzny sposób, otwierają tak zwane kosmiczne dziury. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy wyłoni się klucz i taki klucz otrzymaliśmy dziś - dwudziesty dziewiąty. Liczba dwadzieścia dziewięć ma tu bowiem największe znaczenie, zaś cyfra dziewięć to cyfra magiczna. Podam Państwu kilka pozornie niezwiązanych z sobą dat. Po kolei: 29 stycznia, 29 marca, 29 sierpnia, a ponieważ dziewiątka jest odwróconą szóstką, nie wolno nam zapomnieć o 26 lipca i 26 listopada. Pamiętajmy też, że dziewiątka jest wielokrotnością trójki, zatem marzec jest trzecim miesiącem roku, a Państwo słuchają Programu Trzeciego. Wystarczy? Nie. Jeszcze jedno. Coś wydarzyło się 9 lat temu i fakt, że film "The Dead Zone" - "Martwa strefa" pojawił się w telewizji dokładnie 9 lat później dziś, to stawia kropkę nad i. Tak więc mamy w ręku klucz do martwej strefy, ale ostrzegam, wchodzimy na bardzo niebezpieczny teren.

 

11. Michael Kamen - Opening Titles - The Dead Zone (1983) - temat z filmu

12. Komentarz Tomasza

Gdy bóle głowy nasilają się, gdy nie pomaga Panadol, Saridon, Etopiryna i cała reszta dostępnego w aptekach świństwa. Gdy o starym, dobry Acenolu z kofeiną lub Benalfarmie można już tylko pomarzyć. Gdy światło razi w oczy, a iluminacja telewizyjnego ekranu jedynie zwiększa cierpienie, pozostaje muzyka i ciemność, jedyny przyjaciel, z którym można porozmawiać.

 

13. Simon & Garfunkel - Sound of Silence

14. Komentarz Tomasza

Dawać nie znaczy nic. Ważne jest to, że chcę dawać tobie. Dobroć też jest niczym. Ważne jest to, że chcę być dobry dla ciebie. A ponadto nieważne ile czasu spędzamy razem, liczy się to, że chcę być z tobą.

Monolit I - Uriah Heep - "July Morning".

 

15. Uriah Heep - July Morning - (Monolit I)

16. Michael Kamen - School Days - The Dead Zone (1983) - temat z filmu

17. Komentarz Tomasza i sygnał serwisu Trójki (3:00 czasu letniego)

Proszę Państwa, zbliża się godzina już nie druga, ale trzecia, bo teraz właśnie będzie ta godzina, która nam wypada, ta nasza martwa strefa, w której coś mogłoby się wydarzyć, ale będziemy musieli sporo poczekać, zanim tę godzinę odzyskamy. Tak więc jest już parę sekund po godzinie trzeciej. Czas na serwis Trójki.

 

18. Sygnał Trójki

19. Sygnał audycji

20. The Beatles - Yesterday

21. Komentarz Tomasza

Czasem dzisiaj jest wczoraj i czasem jutro też jest wczoraj.

Nasze twarze z początku wyglądające tylko upiornie
Przyjęły bledszy odcień bladości

Monolit II - Procol Harum - "A Whiter Shade of Pale".

 

22. Procol Harum - A Whiter Shade of Pale - (Monolit II)

23. Komentarz Tomasza - Edgar Allan Poe - To ...

Jeszcze niedawno piszący te słowa,
Wielbiąc w szalonej pysze intelektu
"Potęgę słowa", dowodził, że w mózgu
Nie może powstać myśl niewyrażalna
I niedostępna czarodziejstwu słowa.
Dziś mój czar prysnął,
Pióro bezsilne wypada z dłoni...
O twym imieniu
Nie mogę pisać, mówić ani myśleć,
Ni czuć nie mogę, bo to nie czucie,
Kiedy tak stoję bez ruchu przed złotym
Progiem wrót marzeń rozwartych na oścież,
Patrząc w ekstazie w głąb długiej alei
Widząc z prawa i z lewa i w środku,
Jakby w oddali, gdzie nie sięgnie oko,
We mgle różową, jedyną mą - Ciebie.

Monolit III - Wishbone Ash - "Persefona".

 

24. Wishbone Ash - Persephone - (Monolit III)

25. Michael Kamen - Hospital Visit - The Dead Zone (1983) - temat z filmu

26. Komentarz Tomasza

Są doliny i bezkresne morza, i tęczowe wzgórza pod błękitem nieba, z szarymi chmurami przechodzącymi w niebieski odcień twoich oczu. I ty i ja, i twoja ręka w mojej.

Monolit IV - Yes - "And You and I".

 

27. Yes - And You and I - (Monolit IV)

28. Komentarz Tomasza

Spaliśmy w ogrodzie
Wdychając lato
Wdychając złoty blask słońca za horyzontem wzgórz

Wtapiamy się w mrok
W ostatnich promieniach zachodzącego słońca
Gdziekolwiek będziesz o tej porze roku
Pamiętaj o tym ostatnim blasku światła i o mnie

 

29. John Foxx - The Garden

30. John Foxx - Twilight's Last Gleaming

31. Michael Kamen - Coma - The Dead Zone (1983) - temat z filmu

32. Komentarz Tomasza

Wciąż prześladuje mnie jedno zdanie z legendy o śpiącym w dolinie. Bohater znika, zaś autor pisze: Ponieważ był kawalerem, z nikim niezwiązanym, nikt nie zaprzątał już sobie nim głowy. Tego właśnie pragnę, tego chcę. Wszyscy oczekują ode mnie pocieszenia, pomocy i miłości, nie mogę im tego dać. Korespondencja napływa z każdej strony, a ja wkładam wszystko do szafy, dlatego nie mogę stąd wyjść. Nie mam własnego życia. Tutaj nic mi nie grozi. Jestem sam. Jestem bezpieczny.

 

33. Collage - Heroes Cry

34. Komentarz Tomasza

Słodzie dziecko
W swoim czasie dojrzysz linie dzielącą dobro od zła
I zobaczysz ślepca strzelającego w świat
I pociski zbierające żniwo
Jeśli postępowałeś źle, lepiej zamknij oczy
Pochyl głowę i czekaj na rykoszet

Monolit V - Deep Purple - "Child in Time".

 

35. Deep Purple - Child in Time - (Monolit V)

36. Komentarz Tomasza i sygnał serwisu Trójki (4:00)

Słuchają Państwo "Trójki pod księżycem". Przypominam, że przestawiamy czas. Miało się to stać już przed godziną, więc jeśli na Państwa zegarkach jest godzina trzecia, to proszę to zrobić teraz. Powinna być już czwarta z sekundami.

 

37. Sygnał Trójki

38. Sygnał audycji

39. Lorien - Wyciągam ręce

40. Komentarz Tomasza

Czasem, gdy brakuje słów, nagle wpada nam w ręce jakaś książka i otwiera się na właściwej stronie. Czasem oglądamy film i nagle słyszymy sentencję, która określa wszystko. Czasem wpada nam w ręce płyta i ktoś śpiewa te właśnie słowa. To był zespół Lorien, utwór 'Wyciągam ręce". Początek trzeciej godziny w trójkowej martwej strefie, w miejscu, do którego nie boją się zajrzeć tylko samotni.

 

41. Deine Lakaien - Lonely

42. Enya - Cursum Perficio - Komentarz Tomasza

Ostatnie drzwi na wpół uchylone, zawsze. Samotny człowiek wciąż czeka na ostatnią podróż albo na ciebie.

 

43. Komentarz Tomasza

Monolit numer VI - The Moody Blues - "Nights in White Satin".

 

44. The Moody Blues - Nights in White Satin - (Monolit VI)

45. Michael Kamen - Lost Love - The Dead Zone (1983) - Komentarz Tomasza

A więc to koniec, nie umiem opanować słów, eksplodują. W etrze huk. W oczach łzy. Rewolucja bez słów. Pobojowisko w sercu. To koniec. Nadchodzi niczym oślepiający promień nagłej śmierci w południe. Jak wojna nuklearna, pierwsza, ostatnia, na zawsze. Koniec. Tak po prostu. Wychodzisz, ja zostaję, a ściany odbijają szeptem twoje imię. I twoje pożegnanie. I... i nic. Koniec.

 

46. Abraxas - De Profundis

47. Komentarz Tomasza

Najgorsze są te białe drogi, którymi się wciąż biegnie, wciąż biegnie do miejsc nieistniejących.

Monolit numer VII - King Crimson - "Confusing will be my epitaph".

 

48. King Crimson - Epitaph - (Monolit VII)

49. Michael Kamen - Rally - Meet Your Local Candidate - The Dead Zone (1983) - Komentarz Tomasza

Kochanie, ten list wiele mnie kosztuje, więc będę się streszczał. Nie mogę się dłużej ukrywać, a to właśnie robiłem, kryłem się, uciekałem. Kiedy przeczytasz ten list, będzie już po wszystkim. Nigdy nie zrozumiesz, dlaczego to zrobiłem, nikt nie zrozumie, ale wiem, co robię i wiem, że postępuję słusznie. Pamiętaj o jednym, byłaś ostatnią miłością mojego życia. Gwiazdy nie uśmiechnęły się do nas, ale zawsze będę cię kochał.

 

50. Free - Soon I Will Be Gone

51. Komentarz Tomasza

Monolit numer VIII - Led Zeppelin - "Stairway to Heaven".

 

52. Led Zeppelin - Stairway to Heaven - (Monolit VIII)

53. Bob Dylan - Knockin' on Heaven's Door

54. Closterkeller - A ona, ona

55. Komentarz Tomasza i sygnał serwisu (5:00)

Zbliża się już godzina piąta czasu letniego. Słuchają Państwo Programu Trzeciego. Serwis Trójki - Jerzy Bokłażec.

 

56. Serwis Trójki (Jerzy Bokłażec) (dwa fragmenty)

57. Komentarz Tomasza

Który przygotował i przedstawił Jerzy Bokłażec.

 

58. Sygnał Trójki

59. Sygnał audycji

60. The Doors - Albinoni's Adagio in G Minor

61. Komentarz Tomasza

Widać stąd ziemię
Z tej wysokości można całować powietrze
Nie ma tu życia, nie ma ciała
Jest osobliwie inaczej
Są przy mnie wspomnienia, całe stulecia

Widzę kim byłem i zostanę tu na zawsze
Nie ma teraźniejszości, nie ma jutra
A cierpieć trzeba, żeby pozbyć się bólu
I tu będę na ciebie czekał
Tu, w tym raju

 

62. Fields of the Nephilim - Wail of Sumer

63. Fields of the Nephilim - And There Will Your Heart Be Also

64. Komentarz Tomasza

Czas na Monolit numer IX. Najwybitniejszy utwór muzyczny stworzony na tej planecie. Utwór, który obowiązkowo trzeba zabrać z sobą, udając się tam. Pink Floyd - "Atom Heart Mother".

 

65. Pink Floyd - Atom Heart Mother - (Monolit IX)

66. Komentarz Tomasza

W swej obezwładniającej potrzebie zgłębienia tajemnicy śmierci postanowił nie cofać się przed niczym. Księgi nie dały odpowiedzi, seanse spirytystyczne również. Nie mógł sobie odmówić tej ostatniej szansy, ostatniej nadziei. Przystawił pistolet do głowy. Zapadła cisza. Na ekranie kompletna ciemność. Po długiej chwili w mroku rozbłysły białka oczu i pojawił się napis w dymku: od pewnego czasu nęka mnie potrzeba poznania tajemnicy życia.

 

67. The Legendary Pink Dots - New Tomorrow

68. Camel - Stationary Traveller - Komentarz Tomasza - Edgar Allan Poe - Eldorado

Rycerz na schwał
Na koniu w cwał
W dzień jasny i w noc bladą —
Śpiewając rad,
Wędrował w świat
I szukał Eldorado.

Przeminął wiek —
Osiwiał człek,
Duch troską drżał mu bladą —
Bo nigdzie mu
Nie błysł kraj snu
Rojone Eldorado.

A gdy już był —
Bez tchu, bez sił,
Napotkał — marę bladą.
O, cieniu, mów,
Gdzie kraj mych snów
Mów, gdzie jest Eldorado?

Za szczyty gór,
Za kresy chmur
W dolinę cieniów bladą —
Spiesz noc i dzień.
(Odrzecze cień}
Tam znajdziesz Eldorado!

 


Płyty wykorzystane w ramach audycji

Abraxas - Abraxas (1996)

Bob Dylan - Pat Garrett & Billy The Kid - Original Soundtrack Recording (1973)

Camel - Stationary Traveller (1984)

Closterkeller - Scarlet (1994)

Collage - Moonshine (1994)

Deine Lakaien - 2nd Star (EP) (1991)

Enya - Watermark (1988)

Fields of the Nephilim - Elizium (1990)

Free - Highway (1970)

King Crimson - In the Court of Crimson King (1969)

Kissing The Pink - Naked (1983)

Led Zeppelin - IV (1971)

Lorien - Lothlorien (1997)

Michael Kamen - The Dead Zone (Original Motion Picture Soundtrack) (1994)

Pink Floyd - Atom Heart Mother (1970)

Procol Harum - A Whiter Shade of Pale (1967)

The Doors - The Doors Box Set (CD1 - Without a Safety Net) (1997)

The Legendary Pink Dots - The Crushed Velvet Apocalypse (1990)