Ultravox "Vienna"
«1985-06-18»
Romantycy Muzyki Rockowej

Audycja dzięki

Jaśko Marcin - data

Vampirek - komentarz - treści komentarzy

AkoBe - opis

Jaśko Marcin - opis - tytuł

Wamp'irek - pochodzenie

Opis

1. Ultravox - Astradyne

2. Ultravox - New Europeans

3. Ultravox - Private Lives

4. Ultravox - Passing Strangers

5. Ultravox - Sleepwalk

6. Ultravox - Mr. X

7. Ultravox - Western Promise

8. Ultravox - Vienna

9. Ultravox - All Stood Still

10. Komentarz Tomasza (niekompletny, brak końcówki)

Proszę Państwa, tak oto kończy się płyta "Vienna". A teraz cały program. Strona pierwsza: "Astradyne" - "Astradyna", "New Europeans" - "Nowi Europejczycy", "Private Lives" - "Prywatne żywoty", "Passing Strangers" - "Mijając nieznajomych" i "Sleepwalk" - "Spacer we śnie". Strona druga: "Mr. X" - "Pan X", najbardziej mechaniczne nagranie Ultravox, w którym ewidentne są wpływy muzyki zespołu Kraftwerk; "Western Promise" - "Zachodnia obietnica"; "Vienna" - "Wiedeń", pierwszy prawdziwie noworomantyczny poemat muzyczny na syntezator; i "All Stood Still" - "Wszyscy stali nieruchomo". Producentem płyty wydanej przez firmę Chrysalis był Connie Plank. I teraz teksty, które rzucają bardzo wiele światła na ideę nowego romantyzmu.

"New Europeans" - prawdziwe credo syntezatorowego rocka.

Na cichej ulicy zalanej deszczem
Stał młody, samotny człowiek
Z radioodbiornikiem przytulonym do twarzy
Stare melodie już dawno przebrzmiały
I teraz na zatłoczonej, zalanej słońcem plaży
On zakłada swoje słuchawki
W pieśni syntezatorów wiruje nowoczesny świat
Takie jest europejskie dziedzictwo
Dzisiejsza kultura
Tacy są nowi Europejczycy

"Passing Strangers" - "Mijając nieznajomych".

Byliśmy tacy młodzi, próżni, pełni nadziei
Tańczyliśmy w mroku, śpiewaliśmy w deszczu
Rozmawialiśmy, mijając nieznajomych
Zawsze jednak lądując w punkcie wyjścia
Zgubieni w tłumie staliśmy samotnie
Jak złoczyńcy, skradając się przez wspomnienia
Ściskając uczucia, tuląc się do siebie zbyt mocno
Jesteśmy więźniami naszych wyblakłych tajemnic
Zgruchotanych przez światło i przemienionych w proch
Czas ucieka zbyt szybko

"Sleepwalk" - "Spacer we śnie".

Toczę się, przewracam, mamroczę coś
I wzywam różne imiona
Nagi i pokrwawiony
Bezradnie zmieniam swoje twarze
Byliśmy daleko od siebie
Ale zderzyliśmy się, spacerując we śnie
Nie czuję już swych palców
Które zaciskam wokół mej szyi
Podczas gdy śnię, spacerując we śnie

"Mr. X" - "Pan X" - być może jest nim John Foxx.

Oto zdjęcie człowieka prawdziwie obcego
Mógł być mordercą, mógł być ślepcem z laską
Może zginął przed laty w wypadku samochodowym

Kiedyś wydawało mi się, że go widziałem
Ale gdy spytałem go o godzinę, odwrócił się
To jednak nie był on

Szukałem go długo

Ujrzałem go nagle na lotnisku
Pomachałem nawet do niego, ale chyba mnie nie zauważył
To dziwne uczucie, już wiem kim jest Pan X

I wreszcie słynny "Wiedeń".

W zimnym powietrzu
Które zamrażało nasz oddech na okiennych szybach
Spacerowaliśmy, a potem leżeliśmy, czekając
Muzyka snuje się wokół nas
Nawiedza dźwiękami staccato
Wzywa swym rytmem
W nocy jesteśmy samotni
Minęło uczucie
Zostaliśmy tylko ty i ja
Gdy światło dnia
Przynosi chłodną, pustą ciszę
Wystarczy pomachać ręką
I zimne, szare niebo zniknie na horyzoncie
Znowu zostajemy tylko ty i ja i Wiedeń
Ale dla mnie jest to bez znaczenia

Proszę Państwa, myślę, że teksty piosenek, cytowane przed chwilą, pomogły Państwu zrozumieć, skąd wzięło się określenie new romantic. Mam też nadzieję, że od tej chwili nagrania Ultravox będą dla Państwa jakby bogatsze i że łatwiej odnajdą się Państwo w ich romantycznej atmosferze (...)

 


Płyty wykorzystane w ramach audycji

Ultravox - Vienna (1980)