Bruno The Questionable



Opis

Fading Colours to jedni z nielicznych polskich reprezentantów mrocznej muzyki elektronicznej, prekursorzy nurtu dark trance. Działalność rozpoczęli w 1986 roku, w Bolesławcu koło Jeleniej Góry. Tam bracia Leszek i Krzysztof Rakowscy razem z Piotrem Jerominowem i Pawłem Nowakiem założyli zespół Bruno Wątpliwy. Nazwa zespołu pochodzi od jednej z postaci filmu "The Jabberwocky". Pierwszym wcieleniem Bruna była kapela punkowa, i to punkowa zarówno pod względem muzyki, jak i pisanych przez Leszka tekstów ("Nie wezmę karabinu / Nie włożę go do ręki / Nie włożę munduru / Nie złożę przysięgi"). 1987/88 - zmiana stylistyki - grupa kieruje się w stronę mrocznej, ciężkiej nowej fali, z doskonałymi tekstami Mirosława Witkowskiego, znanego m.in. z poetyckiego zinu "Skafander". Udokumentowaniem tego etapu działalności zespołu jest wydana w 1988 r. przez GZG Records kaseta "BRUNO WĄTPLIWY 2". Muzyka, którą wtedy grali była odmianą amerykańskiego hard core z elementami punka i wave - ciężka i mroczna. Po dwóch latach pracy, w 1988 zespół zadebiutował na najważniejszych polskich festiwalach rockowych - "Jarocin ' 88", "Poza Kontrolą (Warszawa)", "Nowa Scena (Gdynia)" i na każdej z nich odniósł sukces. Z Jarocina odjechali z nagrodą publiczności - co dało im możliwość nagrania trzech utworów w profesjonalnym studiu. Ten okres dokumentuje kilka wydanych w tym czasie, własnym sumptem, kaset demo. Pierwsze spotkanie Bruna z szerszą publicznością i mediami, to wydanie utworu "Nie mów mi" - który zawojował stacje radiowe (pięciotygodniowy pobyt na czele Listy Przebojów Rozgłośni Harcerskiej). Mniej więcej w tym czasie Leszek Rakowski rozpoczął studia na zielonogórskiej WSP i doszło do istotnych zmian w składzie zespołu. Pewnego dnia znalazł się w filharmonii na koncercie chóru akademickiego i wpadła mu w oko chórzystka o bardzo ciekawym głosie. Po koncercie Leszek po krótkiej rozmowie zaproponował aby została wokalistką kapeli. Chórzystką tą była Kasia "De Coy" Ziemek, która chętnie przystała na tę propozycję i rozpoczęła próby z "Brunem...". W tym samym okresie od zespołu odszedł Piotr Jerominow, a zespół rozpoczął współpracę ze Sławkiem Kwiatkowskim, podobnie jak Leszek i Kaśka, studentem zielonogórskiej WSP. Te zmiany personalne odbiły się na muzyce granej przez grupę - stała się ona bardziej psychodeliczna i melancholijna. Następuje zmiana nazwy na Bruno The Questionable. Dzięki obecności na znaczących imprezach rockowych w Polsce, zespołem zaczęły się interesować stacje radiowe, a w TV pojawiły się 2 wideoklipy -"Siostra nocy" i "Czarny koń". W 1992 roku, debiutująca na polskim rynku wytwórnia SPV Poland, zaproponowała Brunowi przystąpienie do swoich szeregów. Efektem była kaseta "Black horse" (1993), zawierający 10 utworów w jęz. ang. Ukazała styl zespołu porównywany do najwybitniejszych z "mrocznego" nurtu rocka a De Coy stała się jedną z czołowych polskich wokalistek. Rok 1993 można uznać za przełomowy dla kapeli: kaseta, ślub Kaśki i Leszka oraz spotkanie w Warszawskim klubie Stodoła z zachodnią legendą rocka gotyckiego Love Like Blood. Bruno wystąpili jako support niemieckich gothów. Zagrali wtedy materiał z debiutanckiej kasety i wzbudzili zachwyt zarówno publiki jak i muzyków LLB. Gunnar Eysell zaintrygowany tym co usłyszał postarał się o kasetę Bruna i zabrał ją ze sobą do Niemiec, gdzie do wysłuchania jej namówił kilka osób z branży... Kaseta nieznanej nikomu polskiej kapeli nie przeszła bez echa. Zainteresowały się nią największe wytwórnie działające na tamtejszym rynku independent: Nuclear Blast i Dion Fortune Records. Obydwie firmy przystąpiły do rozmów z Brunem. Rezultatem miało być wydanie materiału w Niemczech. Dion Fortune Records zaproponowała najlepsze warunki i ciekawy plan promocji. Jednocześnie po raz kolejny uległ zmianie skład zespołu. Odszedł Artur Przybylak, który od pewnego czasu brał już tylko gościnny udział w poczynaniach Bruna, a Sławka Kwiatkowskiego zastąpił gitarzysta jednej z najważniejszych polskich kapel gotyckich - Tytus de Ville (Pornografia). W nowym składzie zespół udał się do Hamburga, gdzie w Impuls Ton Studio ponownie zgrali niektóre partie i zmiksowania całość. Materiał znacznie różnił się od debiutanckiego krążka Bruna. Muzyka cięższa, bardziej rytmiczna i transowa. Warunkiem postawionym przez Dion Fortune przed wydaniem materiału była... zmiana nazwy kapeli. Niemcy uważali, że Bruno the Questionable jest nie do wymówienia. Nowym szyldem stała się nazwa pobocznego projektu De Coy i Leszka - Fading Colours. c.d. FADING COLOURS


Linki

dada.terra.pl/bruno


Opracował

Marek Ochocki


Audycje

1993-03-04 - Audycja (TPK)

1993-04-02 - Audycja (TPK)

1993-04-16 - Audycja (TPK)

1993-12-03 - Audycja (TPK)

1994-02-18 - Kropkowate, Różowe dwugodzinne ciasto. (TPK)

1994-11-05 - Audycja (TPK)

1995-04-01 - Serduszka biją mocniej, co? (TPK)