Audycja z okazji "Dnia Zakochanych"
«1997-02-15»
Trójka Pod Księżycem

Komentarz

Audycja z okazji "Dnia Zakochanych"

Audycja dzięki

Krzysiek B. - data

Krzysiek B. - komentarz

AkoBe - komentarz - komentarze Tomasza - uzupełnienia

Krzysiek B. - opis

SeIZe - opis - komentarze Tomasza

Vampirek - opis - komentarze Tomasza - uzupełnienia

Wojtek z Łodzi - opis - uzupełnienie

chaos_man - pochodzenie

AkoBe - pochodzenie

Lordmoon - pochodzenie

Krzysiek B. - pochodzenie

pOrCuPiNe - pochodzenie - uzupełnienia

Olek - pochodzenie - uzupełnienia

Opis

1. Wojciech Kilar - Mina's Photo - Dracula (1992) - muzyka do filmu

2. Sygnał audycji

Dobry wieczór.

 

3. Renata Przemyk - Aż po grób

4. Komentarz Tomasza

"Aż po grób". A wita Państwa żywy trup - Tomasz Beksiński. Dziś księżyc świeci krwawo i mrocznie, bo mamy kaca walentynkach. I w związku z czym w Trójce pod Księżycem odbędzie się specjalna stypa dla zakochanych. Dla tych zakochanych szczęśliwie i nieszczęśliwie, gdyż postaram się udowodnić ponad wszelką wątpliwość, że zakochani szczęśliwie są de facto zakochanymi nieszczęśliwie, bo miłość sama w sobie, jak to zgrabnie określił Nick Cave, ma dwoistą naturę i stanowi wypadkową oszustwa i rozpaczy, dwóch takich paskudnych bliźniaczek. A bohaterami naszej nocy oczywiście będą Romeo i Julia, tacy odwieczni kochankowie, którzy - pozwolę sobie cynicznie zauważyć - mieli więcej szczęścia niż rozumu, bo zdążyli umrzeć, zanim zdali sobie sprawę, w co się pakują. Spróbujemy się zastanowić nad tym, co by było, gdyby jednak nie umarli tak od razu. Gospodynią tej nocy będzie Renata Przemyk i piosenki z jej doskonałej moim zdaniem płyty "Andergrant". One naprawdę doskonale skomentują to, co dla Państwa przygotowałem, albo raczej przygotowaliśmy. After all, wczoraj był Lovers Day.

 

5. The Icicle Works - Lover's Day

6. Komentarz Tomasza

"Lover's Day" i zespół The Icicle Works. Póki jeszcze jest wesoło, przekazuję pozdrowienia od George'a dla kogoś z Jaworzna. A teraz proszę Państwa będą "Opowieści z krypty". Ktoś niedawno zasugerował, że jest ich za mało, że na jakiś czas zostały zarzucone. No może, może to i prawda. Ale to i dobrze, że przez jakiś czas od nich odpoczęliśmy, bo dziś będzie jedna wielka "Opowieść z krypty" lub, jak kto woli, jeden wielki seans - "The Cinema Show". Romeo i Julia żyją i mają się okropnie.

 

7. Genesis - The Cinema Show

8. Komentarz Tomasza

Zakochany Romeo śpiewa serenadę, dołując wszystkich swoją pieśnią
Stoi pod latarnią, pod domem Julii, mamrocząc coś w rodzaju:
"Może byśmy tak..."
Julia na to: "O Boże, to Romeo - o mało nie wykitowałam na zawał"
Nie marudź, bo właśnie wrócił mój chłopak
Kto to widział tak śpiewać pod czyimś oknem?

Tak Julio, wiem,karty były znaczone
A ty ugodziłaś mnie w serce
Zapomniałem już słów filmowej pieśni
Zrozum, to po prostu nie była odpowiednia chwila
Lecz, gdy się kochaliśmy
Mówiłaś kocham cię i będę kochać do śmierci

 

9. Dire Straits - Romeo and Juliet

10. Komentarz Tomasza

Zespól Dire Straits i "Romeo And Juliet", to była scena balkonowa w naszym filmie, który będzie się stawał coraz (...) mroczny z każdą następną minutą. Za chwilę zajrzymy za kulisy wielkiej miłości, ale tymczasem jest już prawie pierwsza.

 

11. Sygnał serwisu Trójki (1:00)

12. Sygnał audycji

13. Renata Przemyk - Nie udawaj że

14. Komentarz Tomasza, powitanie Julii (Aneta Awtoniuk)

Tomasz Beksiński: Nie wiem, kto jest wariatem, ale to już Państwu pozostawiam do wywnioskowania. Mają na to Państwo dwie godziny. Nie chcę jednak, żeby feministki nazwały mnie jakąś męską, szowinistyczną świnią, mizoginistą, albo wrogiem kobiet, które de facto uwielbiam czynnie i stąd moja zgryzota. Nie chcę opowiadać historii Romea i Julii samotnie, żeby uniknąć stronniczego podejścia do tematu. Dlatego nad wszystkim czuwa Renata Przemyk, a oprócz mnie w studiu jest też Julia. Witaj Julio.

Aneta Awtoniuk: Dobry wieczór.

 

15. Pavlov's Dog - Julia

16. Komentarz Tomasza

Spotkałem ją w noc pełną ognia i wrzawy
Szalone dzwony biły na oszalałym niebie
Od pierwszej chwili wiedziałem
Że kochać ją będę aż do śmierci
I pocałunkiem starłem tysiące łez
Z twarzy mojej pani Tysiąca Smutków
Wyżebranych, pożyczonych, skradzionych
Lub odłożonych na jutro
W tę noc srebrne gwiazdy lśniły bez końca
A dzwony biły

Od pierwszej chwili wiedziałem, że ją utracę
Bo wszystko ma swój kres
Przysięgam – zrobiłem jednak wszystko
Żeby być dla niej dobry
Żeby jej nie skrzywdzić
Lecz na jej rękach widnieją szaleńcze szramy
A ja wciąż słyszę jak dzwony biją

Kochasz mnie?
Kochasz?
Kochasz mnie? Tak jak ja kocham ciebie?

 

17. Nick Cave & the Bad Seeds - Do You Love Me?

18. Komentarz Tomasza i Anety Awtoniuk

TB: Julio, umieraj każdej nocy
W blasku poległych Hamletów
Umieraj każdej nocy
Zaopiekuj się duszą ciemną
Przestań królować w krainie Hadesa
Wołam cię - wróć zza grobu
Dla tych co pożądają, czekają
Umieraj dla nich, Julio
Umieraj każdej nocy
Jesteś białą siostrą Aniołów
Nie płacz, nie skarż się
Kołyski puste pozostaną
Cmentarze pełne kochanków
A wieża hardo wznosi się ku niebiosom
Julia w ciemnościach udziela nam mementa mori


AA: Gdy zstąpiłeś tam w dół
Wyglądałeś jak martwy w grobowcu
Przyszłość jest czarna
Ten niepokój trapi mnie
Widzę tak straszne rzeczy przed sobą
Czy zobaczę cię jeszcze kiedyś?
Niech Bóg będzie z tobą


TB: Pozbawiona miłości w ciemnym grobie
Tylko księżyc cicho medytuje
Miłość jest silniejsza od śmierci
Historia Julii pozostaje prawdą
Dziewica umiera na płatkach róż
Na sztyletach jad węża
W blasku poległych Hamletów
Julio, zaśnij słodkim snem


AA: Będę całować twoje wargi, miłości moja
Być może pozostała na nich kropla trucizny
Zstąpię wraz z tobą tam w dół
Nadchodzi przyjaciółka śmierć
Już spieszy z pomocą


TB: Umieraj, Julio...

 

19. XIII. Století - Julie umírá každou noc

20. Komentarz Tomasza

Uwolnij mnie
Czemu tego nie zrobisz?
Odejdź z mojego życia
Przecież wcale mnie nie potrzebujesz
Tylko się mnie trzymasz

Pojawiasz się wciąż, żeby igrać z moim sercem
Odejdź z mojego życia i pozwól mi zacząć od nowa
Pomóż mi otrząsnąć się ze wspomnień, tak jak ty pozbyłaś się mnie
Przecież nie ma szans żebym został twym przyjacielem
Skoro na sam twój widok serce mi pęka
I nic nie mogę na to poradzić

 

21. Rod Stewart - You Keep Me Hangin' On

22. Komentarz Tomasza

Nie chcę niczego
Weź sobie wszystko
Na dowód wystawię twoją walizkę do przedpokoju
Ukradłaś mi nawet resztę nadziei
Przystawiłaś pistolet do głowy i rozstrzelałaś mój mózg

Odkąd jesteś przy mnie
Cud że w ogóle jeszcze żyję
A ty wciąż wracasz na miejsce zbrodni
Księżyca nie sposób zestrzelić
Pewnych rzeczy zmienić się nie da
Możemy zbudować most między nami
Jednak pustka pozostanie

 

23. Elton John - Shoot Down the Moon

24. Komentarz Anety Awtoniuk

Zgoda, przyjdę pod twoja nieobecność
I zabiorę swoje rzeczy
Wszystko co mam kupowałam z tobą
Ale nie ma sprawy

Właściwie mam wszystko czego mi potrzeba
Zatankowany wóz
Trochę forsy
Jest tylko jeden problem

Pragnę tylko ciebie
I chcę mieć tylko ciebie

Wiem nawet dokąd pójdę
Zamieszkam u przyjaciela
Owszem, przystojny jest
Ale nie jest tobą
Nie potrafi rozbawić mnie
I wzruszyć do łez, tak jak ty

Musimy jednak wszystko zmienić
Bo tak dłużej być nie może
Mam dokąd pójść
Ale nie chcę stąd odejść
Bo jest jeden problem

Splątaliśmy się nierozerwalnym węzłem w tańcu
Staliśmy się najlepszymi przyjaciółmi
Ale dość
Koniec z tym
Chociaż kochany
Chce być tylko z tobą

 

25. Kate Bush - You're the One

26. Komentarz Tomasza

On czeka aż ona zrozumie
Lecz ona nie rozumie nic
Ona czeka całą noc na jego telefon
Lecz on już nie zadzwoni

On czeka, aż ona powie - "wybacz"
Lecz ona zamyka tylko perłowo czarne oczy
I modli się by usłyszeć jak on mówi - "kocham cię"
Lecz on już nie skłamie

On oczekuje jej współczucia
Lecz jej nie stać na współczucie
Ona czeka całą noc na jego pocałunek
Lecz budzi się sama

On czeka, aż ona powie - "wybacz"
Lecz ona jedynie pochyla głowę w cierpieniu
I modli się by usłyszeć jak on mówi - "nie opuszczę cię już nigdy"

Jak to się stało, że oddaliliśmy się tak bardzo?
A kiedyś byliśmy tak blisko
Jak to się stało?
Myślałem, że ta miłość trwać będzie wiecznie

 

27. The Cure - Apart

28. Komentarz Tomasza i Anety Awtoniuk

AA: Mówią na mnie Dzika Róża
Choć nazywałam się Elisa Day
Czemu tak na mnie wołają?
Nie wiem, przecież nazywałam się Elisa Day


TB: Gdy ujrzałem ją pierwszego dnia, wiedziałem, że to jej szukałem
Spojrzała mi w oczy i uśmiechnęła się
A jej usta miały kolor róż rosnących nad rzeką
Krwawo czerwonych i dzikich


AA: Gdy do drzwi mych zapukał i do komnaty wszedł
Cała drżałam, gdy wziął mnie w swe silne ramiona
Miał być moim pierwszym
I łzy z mych policzków delikatnie starł


TB: Drugiego dnia przyniosłem jej kwiat
A przy jej urodzie bledły inne kobiety
Spytałem: "czy wiesz gdzie rosną dzikie róże - słodkie
Szkarłatne i wolne?"


AA: Drugiego dnia przyniósł mi czerwoną różę
I spytał: "Czy smutek swój podarujesz mi?"
Kładąc się skinęłam potakująco głową
A on spytał: "Jeśli pokażę ci różę, czy pójdziesz za mną?"


Trzeciego dnia zabrał mnie nad rzekę
Pokazał mi różę i całowaliśmy się
A potem usłyszałam jak coś mówi
I ujrzałam go nad sobą z kamieniem w dłoni


TB: Ostatniego dnia zaprowadziłem ją tam, gdzie rosną dzikie róże
Położyła się na brzegu, wiał łagodny wiatr
Pocałowałem ją na pożegnanie
Powiedziałem: "wszystko co piękne, zginąć musi"
Pochyliłem się i włożyłem jej różę między zęby

 

29. Nick Cave & the Bad Seeds - Where the Wild Roses Grow

30. Camel - Pressure Points

31. Komentarz Tomasza

Minęła godzina druga. Czas na serwis.

 

32. Sygnał serwisu Trójki (2:00)

33. Sygnał audycji

34. Renata Przemyk - Zero (odkochaj nas)

35. Komentarz Tomasza

Był późny wieczór
Usłyszałem pukanie do drzwi
To Rozpacz i Oszustwo, paskudne bliźniaczki miłością zwane
Przybrały twoją postać i powróciły do mnie
A ja, idiota, wpuściłem je
Jesteś chyba karą za moje grzechy

Ledwo uchyliłem drzwi
A obrazy z mojej przeszłości mignęły mi przed oczami
Zostałem związany, zakneblowany, sterroryzowany
Wykastrowany i poddany lobotomii
Nigdy jeszcze oprawca nie przebrał się tak chytrze
Wszak tobie otworzyłem drzwi
Moja Julio z przeszłości

 

36. Nick Cave & the Bad Seeds - I Let Love In

37. Komentarz Tomasza i Anety Awtoniuk

TB: Jestem Księciem Nocy, Aniołem Ciemnej Gwiazdy
Rozdaję naręcza snów
Słyszę twój krzyk
Czarna ikono raju
Czuję cię jak w serce wbity nóż


AA: Słyszę lament twój i od dawna wiem
Że Księżyc jest twoim Królestwem
Serce krwawi, podaj mi dłoń
Wspólnie będziemy szukać Świątyni


TB: Użyczę ci w miłości swego mrocznego voodoo
W otchłani nocy
Przeobrazisz się w Ciemną Madonnę
Kradnę twe ciało, zdradzę twą duszę
I zostawię cię samotną pośrodku pustyni


AA: Słyszę lament twój i od dawna wiem
Cała płonę w twych objęciach
Wiem, że nasza miłość trwać będzie wiecznie
W Świątyni Namiętności


TB: Poznaj moją moc
Oto moje usta
Chcę posiąść twą wiarę
Świątynia Miłości należy do nas
Nieustannie pytasz skąd czerpię siły
Są to cienie mych byłych legionów
Nikt nie wie co się dzieje w zakamarkach posępnych gór


AA: Już od dawna wiem, od dawna wiem
Cała płonę w twych objęciach
Wiem że nasza miłość trwać będzie wiecznie
W Świątyni Namiętności


TB: Oto widzisz moje ciało
Moje spragnione wargi
Lecz moja moc jest nie z tego świata
I nikt jej nie zmierzy
Jestem kimś w kogo istnienie nie uwierzy nikt


AA: Poznaj moją moc
Oto moje usta
Oddaj mi swą wiarę
Świątynia Namiętności należy do nas

 

38. XIII. Století - Mistr a Markétka

39. Komentarz Tomasza

Płonąc od sztucznych ogni strzelających nade mną
Dzierżąc w dłoni broń na kochankę i ból
Uciekasz by się skryć w Świątyni Miłości
Następnej szukasz, lecz zawsze tak samo jest
A wiatr powieje moje imię przez ten kraj

W Świątyni Miłości kryjecie się razem
Wierząc, że ból i strach zostały za murami
Jednak ktoś bliski steruje pogodą
I jego łzy spłyną po murach
Rozległych jak rozwarte oczy kochanków

Przygląda się temu diabeł w czarnej szacie
Opuszcza mnie Anioł stróż
Życie jest krótkie, a miłość zawsze kończy się rano
Czarny wietrze zabierz mnie

 

40. The Sisters of Mercy - Temple of Love (1992)

41. Closterkeller - I jeszcze raz do końca

42. Komentarz Anety Awtoniuk

Co z ciebie zostało, czarny nietoperzu?
Gdy o zachodzie słońca wylatujesz ze swej groty
Podobni tobie z jej głębi
Śledzili lot białej gołębicy, daleko w blasku światła

Nie słuchałeś, gdy ostrzegali cię
"Nie możesz kochać kogoś, kto ku słońcu frunie"

Co sprawiło, nietoperzu,
Że nauczyłeś się lecieć zwinnie jak ona?
I tuż przed zapadnięciem zmroku podążałeś za nią
Pod pusty nieboskłon

Tak bardzo ją kochałeś
I chciałeś być jak ona
Choć kryłeś w sobie prawdziwą naturę
Mroczną i niezrozumiałą
Niczym cień w mroku nocy

Co czułeś, czarny nietoperzu,
Gdy wyszedłeś z cienia, a ona opuściła cię?
Teraz nawet podobni tobie
Nie chcą mieć cię w swoich szeregach

I został z ciebie cień w mroku nocy
Niespokojny, bez życia, jak serce w popiołach

 

43. Crystal Phoenix - Dark Shadow: The Dove and the Bat / The Last Flight

44. Komentarz Tomasza

Dobrze być cieniem w mroku nocy, bo wtedy nikt nie widzi twoich łez. A wiadomo, że i ślepiec czasem płacze, a wampir też czasem płacze, raz na kilka stuleci. Czy wierzą Państwo w zły urok? Może nie wypada tak mówić, ale rzucił go Robert Smith, gdy wykonał pewien utwór w Katowicach. George postawił mi potem Tarota. Wśród kart odkrytych była Śmierć!

I teraz wszystko jest lodowate jak życie
Wszystko lodowate jak cisza
Nie wymówisz już ani słowa
Twoje imię jak lód w moim sercu

 

45. The Cure - Cold

46. Abraxas - Inferno - (fragment)

47. Abraxas - De Profundis

48. Komentarz Tomasza i Anety Awtoniuk

TB: Tak wygląda miłość aż po grób - piękny ślub i żywy trup. Życie jest krótkie, a miłość zawsze kończy się rano. Gorzej być kochankiem miłości niż kochankiem przez nią odtrąconym. I tak naprzód, przed siebie, wciąż przed siebie zmierzam. Tam gdzie nikt przede mną nie chciał iść. I będę tak szedł, aż zrobią mi się dziury w podeszwach. Jak najdalej od muru, za którym została ona. Kochasz mnie?

AA: Kochasz?

TB: Kochasz mnie?

TB i AA: Tak jak ja Ciebie?

TB: Podróż to będzie ostatnia. I nie obejrzę się za siebie, bo wiem, że cokolwiek zrobię, cokolwiek pomyślę, o czymkolwiek zamarzę, miłość i tak znów nas rozdzieli.

 

49. Camel - Stationary Traveller

50. Joy Division - Love Will Tear Us Apart

51. Komentarz Anety Awtoniuk

W Programie Trzecim, minęła trzecia.

 

52. Sygnał serwisu Trójki (3:00)

53. Sygnał audycji

54. Renata Przemyk - Każdy trochę jest potrzebny

55. Komentarz Tomasza i Anety Awtoniuk

TB: Renata Przemyk i jeszcze jeden utwór z płyty "Andergrant". Ta płyta towarzyszy nam dzisiaj przez całą noc. I muszę Państwu powiedzieć, mnie też towarzyszy od dwóch tygodni mniej więcej. Słucham jej na okrągło, jestem nią zachwycony. Myślę, że nie tylko ja, bo nasza dzisiejsza Julia chyba też. Prawda Julio?

AA: Zdecydowanie.

TB: Julia naprawdę nazywa się Aneta Awtoniuk i jest naszą trójkową współpracowniczką od roku. A ja Ją poznałem w taki sposób, że zagarnęła mnie kiedyś, gdzieś z korytarza i przystawiła mikrofon pod nos i kazała mi wypowiadać się na temat wampiryzmu. Pamiętasz to jeszcze?

AA: Tak, i był fantastyczny "Wywiad z Wampirem".

TB: Właśnie, był "Wywiad z Wampirem" i od tego czasu stwierdziliśmy, że mamy wiele wspólnych zainteresowań i dzisiaj stwierdziliśmy, że nasze różne sercowe smutki tutaj wyrzucimy z siebie.

AA: Tak, bo są bardzo podobne.

TB: Właśnie, więc ja dzięki temu czuję się trochę odciążony, mam nadzieję, że feministki nie będą mi już mówić, że ja to jestem taką szowinistyczną, męską świnią i zawsze tylko mówię, że nie lubię kobiet, że one są takie wstrętne, że one są takie niedobre. Owszem zdarzają się, że są niedobre, ale faceci też bywają niedobrzy.

AA: Oj, tak.

TB: Lubisz Cata Stevensa?

AA: Och, no przecież wiesz, że uwielbiam.

TB: Więc w ostatniej godzinie, dzisiaj, w stałym naszym cyklu "Living In The Past", żeby trochę te ponurości przeróżne rozładować, ja mam nadzieję, że Państwo spać nie pójdą, tak jak Renata Przemyk śpiewała, ona idzie spać, ona już pójdzie spać. Wróci za tydzień na pewno i będzie wracać dość regularnie, bo Ona nam się bardzo podoba. Ale Państwo mają jeszcze tutaj przed sobą jedną godzinę, ze mną przynajmniej. Mam nadzieję Anetko, że Ty też będziesz słuchać Cata Stevensa.

AA: Tak, jeszcze przez pół godziny tutaj, a później w domu.

TB: Jest to wykonawca, którego już nie ma, on się w tej chwili zupełnie inaczej nazywa - Józef Islam, zdaje się. W ogóle sprzedał swoje złote płyty, wyrzucił gitarę, odciął się od przeszłości. Podpadł niektórym fanom, jak powiedział, żeby Rushdiego sprzątnąć, więc niektórzy zaczęli wyrzucać jego płyty z kolei. Na mnie akurat poglądy pana Stevensa, jakiekolwiek by nie były, nie robią żadnego wrażenia. Jestem jego fanem od bardzo wielu lat, bardzo go lubię i uważam, że dzisiaj właśnie na rozładowanie tego mrocznego i ponurego klimatu, jaki się wytworzył - a jak Państwo wiedzą, ja dość często mówię trochę, trochę od siebie, a trochę od tych piosenek, ale zawsze tam trochę autobiografii w tym jest - więc sam sobie chcę troszeczkę w tej chwili...

AA: Może nawet więcej niż trochę...

TB: Nie zdradzaj mnie aż tak bardzo. Chcę sobie trochę też poprawić humor, więc przyniosłem płytę "Foreigner", to nie będzie jedyna płyta, której posłuchamy dzisiaj, ale z tej płyty tytułowa suita, suita "Cudzoziemiec", która opowiada o miłości właśnie. O takim śnie, który zaczyna się od słów, że nie mam... po prostu nie potrafię znaleźć słów, którymi mógłbym opisać to co czuję i po prostu chcę to wszystko opowiedzieć tak jak było, a kończy się słowami, że: "Ciebie chyba niebo mi zesłało", więc sądzę, że raczej optymistyczniejszy to będzie wydźwięk. Płyta bardzo dziwna, bo kiedy się pojawiła, ja muszę Państwu powiedzieć, będąc wielkim fanem Stevensa, wtedy byłem trochę tą płytą negatywnie zaskoczony, bo wydała mi się zbyt surowa, wydała mi się jakaś taka rockowa miejscami za bardzo i zbyt surowa. On śpiewał takie śliczne balladki, z takim smutnym podtekstem, takie melodyjne, z takim chórkiem jakimś z tyłu, a tutaj nagle był inny. Ale czas sprawił, że do "Foreignera" wracam z dużą przyjemnością. Tak więc przez najbliższe osiemnaście minut suita "Foreigner" i Cat Stevens z roku 1973.

 

56. Cat Stevens - Foreigner Suite

57. Komentarz Tomasza i Anety Awtoniuk

TB: Cat Stevens i "Foreigner", czyli "Suita o Cudzoziemcu", który miał sen i się zakochał. Podobało się Ci się Anetko?

AA: Fantastyczne, jak cały Cat Stevens.

TB: No tak, wiedziałem, że to powiesz.

AA: Bezkrytycznie.

TB: Słyszałaś ten utwór wcześniej? Bo on jest taki mało znany, długi strasznie, rzadko ktoś go puszcza.

AA: Tak, ale kiedyś miałam okazje i nie był dla mnie nowością, natomiast był dla mnie następnym, kolejnym przeżyciem, fantastycznym jak zwykle bywa przy Cacie Stevensie.

TB: Słuchaj, a teraz sobie przypomniałem jeszcze a propos tej naszej rozmowy sprzed roku, tego "Wywiadu z Wampirem", to nie wiem, czy ja Ci mówiłem o tym, że - to tak nawiązuje do listu od Joanny z Krakowa, który dostałem parę tygodni temu, która wspominała o tym jak księdza wystraszyła...

AA: Tak, tak, pamiętam.

TB: ...muzyka grupy Devil Doll, więc wyobraź sobie, moja dentystka opowiadała mi, że ten wywiad leciał w Programie Trzecim. Ona ma zawsze... Ona zawsze słucha Trójki.

AA: Bardzo słusznie.

TB: Miała... Miała na fotelu jakiegoś katolika, który usłyszał ten "Wywiad z Wampirem" i podobno zdębiał. Co to jest? Co to znaczy, "Wywiad z Wampirem"?

AA: ... i zamknął usta.

TB: Mam nadzieję, że zamknął w momencie kiedy mu wiercono w zębach. Tak a propos, to jutro są "Diabły" - Kena Russela, właściwie dziś o dwudziestej trzeciej i to jest film, który tak obrazuje wartości chrześcijańskie "in action", że wydaje mi się, każdy powinien go zobaczyć, żeby wiedzieć o co w ogóle chodzi w tym wszystkim.

AA: Koniecznie polecamy.

TB: No, a my wracamy w cyklu "Living In The Past" do Cata Stevensa. Jeszcze będzie teraz muzyka z wcześniejszej jego płyty, która się nazywa "Catch The Bull At Four"...

AA: Ale jeszcze zanim wrócimy, to pozwolisz, że już się pożegnam z naszymi Słuchaczami.

TB: A Ty już musisz lecieć, tak?

AA: Tak, zdecydowanie. Obiecałam, że jeszcze przez pół godziny zostanę, zostałam już minutę dłużej, więc ja już Państwu jako dzisiejsza Julia mówię - dobranoc, ale proszę jeszcze nie zasypiać i zostać z naszym wampirzastym Romeo jeszcze przez pół godziny. Dobranoc Romeo.

TB: No, dobranoc Julio, dziękuję Ci serdecznie. W takim razie ja tutaj spokojnie zostaje przy Cacie Stevensie, a Julia... Julio zamknij drzwi za sobą tylko. Tak?

AA: Nie omieszkam.

TB: Żeby nikt nam tutaj nie wkroczył do studia i nie przeszkodził w trakcie... O! Cat Stevens - "Catch The Bull At Four" i cztery piosenki: "Silent Sunlight", "18th Avenue", "Sweet Scarlet" i "Ruins".

 

58. Cat Stevens - Silent Sunlight

59. Cat Stevens - 18th Avenue

60. Cat Stevens - Sweet Scarlet

61. Cat Stevens - Ruins

62. Komentarz Tomasza

To był Cat Stevens z płyty "Catch The Bull At Four" z '72 roku i jeszcze będą trzy piosenki Cata Stevensa z płyty "Budda And The Chocolate Box" wydanej w 1974. "Budda i pudełko czekoladek" albo - jak niektórzy wolą - "Budda w pudełku czekoladek" - mimo to, że tytuł mówi inaczej, ale taka przypowieść rysunkowa z tyłu płyty tłumaczy ten tytuł. Otóż idzie sobie taki łysy pan, przypuszczalnie mnich. W jakiejś duchowej... W duchowym celu przedsięwziął dłuższy spacer i zauważa robaczka, który coś taszczy. No i zaczyna mu się marzyć wtedy, że on też chciałby taszczyć pudełko z czekoladkami. No i w tych marzeniach rozpakowuje czekoladkę. Okazuję się, że czekoladka ma kształt Buddy, no i on się przeraża w tej chwili. Zauważa, że jest to jakiś ważny znak i odchodzi, nie myśląc już o doczesnych przyjemnościach. Z tej płyty: "Oh Very Young" - to był wielki przebój Cata Stevensa w '74 roku, "King Of Trees" - "Król drzew", mój ulubiony fragment tej płyty i "Home In The Sky" - "Dom w niebie".

 

63. Cat Stevens - Oh Very Young

64. Cat Stevens - King of Trees

65. Cat Stevens - Home in the Sky

66. Komentarz Tomasza

Kiciuś Stefański zakończył nasze dzisiejsze księżycowe muzykowanie w Trójce. W imieniu Anety Awtoniuk i swoim: dziękuję wszystkim nocnym markom za uwagę i zapraszam za tydzień. "Until we meet again and the case is solved", jak by powiedział Inspector Clouseau. Do usłyszenia.

 

67. Julee Cruise - Mysteries of Love

68. Komentarz Romana Dziewońskiego

Tomasz Beksiński zatrzasnął już tę swoją kryptę, ale za tydzień otworzy jej wrota. Trójka pod Księżycem, minęła godzina czwarta.

 


Płyty wykorzystane w ramach audycji

Abraxas - Abraxas (1996)

Camel - Stationary Traveller (1984)

Cat Stevens - Catch Bull at Four (1972)

Cat Stevens - Foreigner (1973)

Cat Stevens - Buddha and the Chocolate Box (1974)

Closterkeller - Purple (1990)

Crystal Phoenix - Crystal Phoenix (1989)

Dire Straits - Making Movies (1980)

Elton John - Ice On Fire (1985)

Genesis - Selling England By The Pound (1973)

Joy Division - Closer (1980)

Julee Cruise - Floating Into the Night (1989)

Kate Bush - The Red Shoes (1993)

Nick Cave & the Bad Seeds - Let Love In (1994)

Nick Cave & the Bad Seeds - Murder Ballads (1996)

Pavlov's Dog - Pampered Menial (1975)

Renata Przemyk - Andergrant (1996)

Rod Stewart - Foot Loose & Fancy Free (1977)

The Cure - Pornography (1982)

The Cure - Wish (1992)

The Icicle Works - The Icicle Works (1984)

The Sisters of Mercy - Temple of Love (1992) (CDS) (1992)

Wojciech Kilar - Bram Stoker's Dracula (Original Motion Picture Soundtrack) (1992)

XIII. Století - Gotika (1994)

XIII. Století - Werewolf (1996)



Komentarze/recenzje

Czy wierzą Państwo w zły urok? Może nie wypada tak mówić, ale rzucił go Robert Smith, gdy wykonał pewien utwór w Katowicach. George postawił mi potem Tarota. Wśród kart odkrytych była Śmierć! Po grudniu 1999 r. wyznanie to - popełnione przez Tomka kilka lat wcześniej - nabrało nowego, bardziej jeszcze złowieszczego, wydźwięku. Słowa te padły 15 lutego 1997 r. w audycji z okazji "Dnia Zakochanych". Walentynkowe obchody wypełniły wówczas dwie i pół godziny "księżycowego muzykowania", zaś w cyklu "Living In The Past" królowała muzyka Cata Stevensa ze suitą "Foreigner" w roli głównej. O ile pamięć nie zwodzi mnie na manowce, program poprowadził Tomasz wspólnie z Moniką Makowską. Możliwe jednak, iż była to inna zaprzyjaźniona redaktorka Trójki. Tak czy inaczej, Tomek zażartował przy tej okazji, że zaprosił ją po to, aby feministki nie wyrzucały mu, że jest "męską, szowinistyczną świnią, opowiadającą na okrągło jakie to kobiety są wstrętne i okropne". W programie cała paleta klimatów - od posępnego gotyku do melodyjnego rocka - wszystko zaś poukładane w kolejną opowieść "o miłości i śmierci" i przyprawione nieodzowną szczyptą autoironii. Warto podkreślić także, iż przy okazji mającej się odbyć niebawem telewizyjnej projekcji wspaniałego filmu "Diabły" Kena Russella, Tomek nie omieszkał ironicznie skomentować, iż tak doskonale obrazuje on "wartości katolickie in action, że każdy powinien go zobaczyć". Przytoczył jednocześnie anegdotkę, którą "sprzedała" mu Jego "nadworna dentystka". Otóż jeden z jej pacjentów, usłyszawszy jakąś wypowiedź Nosferatu, niemiłosiernie się zbulwersował i marudził przez całą wizytę. Tomek podsumował to krótko: "mam nadzieję, że z wrażenia zamknął usta podczas borowania i ugryzł wiertło!".


Autor: Krzysiek B.